Saturday, March 31, 2012

motivasi : sabarlah

assalamualaikum...

                                     
bukan namanya kehidupan jika kita tidak diuji.. aku percaya setiap manusia akan diuji, cuma persoalannya ujian itu ringan atau berat.yang pasti setiap ujian pasti akan dapat ditempuhi kerana Allah akan menguji hambaNya sesuai dengan keupayaan manusia itu sendiri.. 

ujian datang dari berbagai rupa, kemiskinan, kekayaan, nafsu, kasih sayang, zuriat, pekerjaan, sakit dan macam-macam lagi.. kadang kita manusia selalu atau suka membanding-bandingkan dirinya dengan orang lain yang lebih darinya. lalu akan mengeluh akan nasibnya sendiri. kenapa diri tak kaya, diri tak cantik, diri tak pandai.. kita selalu inginkan sesuatu yang kita tak ada tapi kita jarang pikirkan apa yang kita ada. kita cemburu dengan kelebihan orang lain..kenapa kita tak kaya macam dia.. tapi kita tak tahu apa yang dia lalui untuk jadi kaya, dan adakah segala-galanya baik bila jadi kaya macam dia?


ada orang diuji dengan penyakit yang teruk.. keluarga yang pincang.. kurang upaya..bila kita bandingkan mereka yang kurang bernasib baik ni dengan diri kita, pasti kita akan rasa sangat bersyukur.. kita yang melihat pun tidak mampu menahan apatah lagi mereka yang memikul..tapi ketahuilah mereka insan bertuah!
mereka insan pilihan yang Allah uji.. Allah menguji hambanNya untuk menguji ketaatan mereka.. mereka manusia2 yang hebat!.. kerana Allah yakin mereka akan mampu mengharunginya dengan tabah dan sabar..



mendung hitam akan berarak pergi..hujan akan berhenti berteduh.. dan akan ada pelangi cantik yang terhias indah selepasnya.. hujung terowong juga pastinya akan ada cahaya.. begitu juga ibaratnya kehidupan..Allah tidak akan menganiaya hamba-hambaNya..Allah sayang hamba-hambanya.. Allah rindukan hamba-hambaNya merintih mengharap berdoa padaNya.. Allah akan sentiasa ada bersama-sama kita..insyaAllah.. kene yakin dengan janji Allah.. kalau tidak di dunia yang sementara ini, ganjarannya amat besar di akhirat yang kekal abadi..


rasul, para nabi dan para sahabat juga Allah uji..lihat saja nabi Allah Ayub diuji dengan penyakit, nabi musa duiji denga firaun, sedangkan nabi kesayangan Allah juga tidak kering dengan ujian.. Rasullullah s.a.w diuji dengan pelbagai ujian sebelum tertegaknya bumi islam.. inikan kita manusia biasa.. fikir dari sudut positif yang setiap ujian pasti akan ada pengakhirannya.. yakinkan janji Allah dan jangan jauh dari Allah.. aku percaya manusia yang jauh dari Allah memang akan sentiasa menyalahkan takdir yang Allah tetapkan buat mereka.. sepatutnya ujian itu akan mendekatkan diri kita padaNya.. 



sabarlah ye manusia2 yang sedang duiji.. aku tinggalkan dengan lagu indah dari mestica =p


2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...