Friday, March 12, 2010

adil saksama dan pilih kasih..




susah nak bertindak adil dan saksama dalam setiap tindakan kita..bile orang lain beritindak pilih kasih terhadap kita, kita pasti akan nampak dan akan mengumpat di belakang pasal x puas hati dengan tindakan orang tu.."mentang-mentanglah dia suka kat orang tu, orang tu jer dia bagi perhatian sedangkan orang2 lain masih perlukan perhatian dari dia jugak.." macam2 la lagi ayat mengutuk yang akan keluar sampai memburuk-burukkan orang lain yang kadang2 x salah..

ok..tapi macammane pulak biler kita yang pilih kasih kat orang lain..kita x bertindak adil..?? mesti orang lain la pulak yang akan kutuk cantek kat blakang kita..kadang kita x sedar tindakan yang kita lakukan sebenarnya sama jer macam orang yang kita cakap..kira cakap x serupa bikin ataupun boleh cakap dua kali lima jer sebenarnya..

jadi kesimpulannya memang payah untuk bersikap adil dan saksama..pasti akan wujud jua rasa pilih kasih bile melibatkan orang yang kita minat, orang yang kita sayang atau mungkin ada sebab2 lain yang x dapat nak dielakkan..suami yang beristeri lebih dari satu pon pasti susah untuk berlaku adil..mesti berat kat isteri muda..pengakhirannya hanya Allah yang bersifat maha Adil..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...