Saturday, March 27, 2010

realiti hidup..

pergi balik kerja naek bas tetiap hari buat aku banyak berpikir..kite manusia selalu mudah lupa..biler mase senang langsung x ingat mase susah..biler susah baru menyesal teringat masa senang dulu x ade langkah2 yg diambil untuk bekalan masa susah..kalau ade duit lebih x beringat nak menabung..biler mase perlu sangat duit, x tau nak korek mane, mula pinjam along dan bermulalah episod2 duka dalam hidup...

biler mase ade kuasa, langsung x ingat orang bawahan..guna kuasa yang ade sewenang-wenangnya..sampaikan orang bawahan dianggap macam hamba jer, pandang hina pandang keji.. sedangkan orang bawahan la yang banyak membantu, melicinkan kerja2 die..biler hilang kuasa, insan2 yang dipandang keji itulah adakalanya yang baik menolong..jadi kesimpulannya jangan pandang hina orang bawahan kite kalau ditakdirkan kite jadi orang2 besar, ade orang bawahan...orang bawahan juga manusia macam kite..sama jer..ade hati dan perasaan yang kene jaga..

ini satu lagi realiti dalam masyarakat kita, biler dah kaya jadik sombong..bukan sume la, ade je orang kaya yang baik hati...tapi jenis orang kaya yang sombong ni sombongnya macam Allah x boleh tarik jer kekayaan dia tu..bangga diri macam kekayaan die tu boleh bawak masuk kubur.. langsung x beringat dengan orang2 yang susah..orang2 yg die patut bantu.. rezeki yang dia dapat sumenya dari Allah dan rezeki dari Allah dalam bahagiannya ada terselit rezeki orang2 lain jugak...jadi kesimpulannya jadilah orang kaya yang murah dengan sedekah..

ya la..apa2 yang Allah berikan pada kita, kite patut bersyukur..itu sume nikmat yang Allah berikan pada kita semua..kalau Allah berkehendak, biler2 mase jer Allah boleh tarik nikmat yang diberi..jadi hidup di dunia kene sentiasa bersyukur dan sentiasa berlaku baik sesama manusia..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...