Saturday, July 24, 2010

Aku dan matematik..

Terasa nak bercerita pasal subjek matematik pagi2 ni.. inilah matapelajaran yang aku cukup suka!!.. pasal nombor dan perkiraan..orang yang dok suka subjek ni kebiasaanya orang cina, depa ni mmg cukup mahir dengan ilmu hisab ni..bagilah apa2 masalah matematik, sekejap jer dia boleh selesaikan.. Lain pulak kebanyakan orang melayu, cukup leceh, cukup x suka bila melibatkan pengiraan2 ni..yamg sebenarnya malas nak mengira, malas nak menggunakan otak..bukan sume la kan..tengok adik adi putra tu,aku ingat orang cina pown kagum kowt nengok die solvekan masalah matematik..kira bangga la jugak orang melayu ada wakil kan..


Nape aku suka subjek ni?

Banyak kisah aku dan matematik ni sebenarnya.. Aku kenal dengan nombor2 ni mase aku umur 5 tahun kowt yang aku ingat..abah aku yang perkenalkan..nak citer abah aku ni sangat garang masa zaman dia muda2 dulu, zaman aku kanak2 lagi la..x boleh silap sikit, naiklah darah muda dia yang berkobar2 tu..besanya adik aku la yang jadi mangsanya...aku ingat lagi mase tu aku ngan adik aku yang masa tu baru umur 4 tahun kene belajar dah mengira...dah belajar yang senang2 la macam tambah, tolak..abah aku tahu tu jer..masuk tadika aku dah pandai mengira la yang senang2..tu semua berkat tunjuk ajar ayah aku..

bile masuk darjah2, time kene hafal sifir, abah cukup disiplin..setiap malam kene hafal, bile2 jer abah akan tanya..x dapat jawab kenelah habuannya, biasenya jentik kat telinga..tapi aku cukup bersyukur dengan cara didikan abah masa aku kecik..malam2 tu bile time buat keje rumah matematik, menangis2 bile x dpt buat, biler kene tengking ngan abah...

masuk darjah 5, cikgu yg mengajar aku matematik nama die cikgu Rahman, orang panggil die buntut tonggek.. aku suka sangat ngan cikgu ni, sbb aku murid kesayangan die..penah tu dia panggil aku kat depan buat soalan yang agak sukar la tp aku dpt jawab dgn betul dan dapat tepukan dari satu kelas..lepas tu ada sorang budak ni, nama die siti nuranisa..sangat comel!! die ni dah 3 tahun x silap x g sekolah..jadi cikgu rahman letakkan budak ni bawah jagaan aku..kira aku jadi cikgu matematik untuk si anisa ni,, dari x tau langsung sampailah bile ujian, markah die lagi lebih dari aku!!..kira berbakat jugalah aku mengajar..tapi si anisa ni, walaupun die x sekolah 3 tahun tapi otak die sangat cepat pick-up dan dia sangat rajin.. mana la ntah die skarang ni...rindu kat dia..rindu kat cikgu rahman..

masuk darjah 6 pulak, inilah kenangan pahit aku dengan matematik.. cikgu matematik merangkap cikgu kelas aku masa tu nama dia cikgu su fatimah...cukup digeruni sebab kegarangannya.. anak die pulak satu kelas dengan aku dan aku cukup anti betol dengan anak cikgu ni..gedik giler sampai budak2 lain pon panggil die "itik"....satu hari tu die tanya sifir 100 x silap...aku jawab betul tapi dia kata salah dan aku terus kena rotan kat tapak tangan..sebenarnya dari mula lagi aku nampak die macam x suka aku..x silap aku sorang jer yang kene masa tu..time rehat aku nangis sbb x penah kene rotan kowt..entah, napa aku nangis ek?? yang aku ingat ada soleha ngan azlina yg pujuk aku...x lama lepas tu cikgu tu kene pindah sbb? x taulah sebab sebenarnya tapi ada dengar2 kabar kata ramai cikgu2 lain pown x suka dengan cikgu su fatimah tu..entahla... tapi aku dah maapkan die...sejak ritu pown aku cukup bersemangat dengan matematik..masa rehat jer aku buat latihan matematik, sampai habis buku latihan aku buat.. lepas tu cikgu lain pulak ganti, cikgu julia nama die.. yang ni pulak cukup baik dengan aku..masa tu aku jadi penolong...selalu bawakkan buku kedatangan, kekadang aku yang tandakan kehadiran.. 

k..cukup..sebenatnya aku x nak citer panjang2 untuk post2 aku..tapi selalu jer tercerita panjang.. bukan orang nak baca pown..tp x pelah..boring2 nanti aku jugak yang baca...

2 comments:

  1. amalina...kita 1 kelas kan dulu kecik2...
    rindu plak cikgu rahman...hahaha

    ReplyDelete
  2. a'ah kite satu kelas tyme darjah 5 ngan 6..
    mun la anak kesayangan cikgu rahman gak..
    kan...rindu katcikgu rahman..:p

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...