Wednesday, July 7, 2010

keserabutan dan kerja

nak update pasal keje dan keserabutan pemikiran aku di kala ini.. maybe minggu ni last week aku keje kat company tu..itupun selepas bertanya secara jujur dari kak ain..kalau x minggu ni, mungkin another week, sbb project fedEx yang patching tu almost settle, Malaysia tinggal case2 yang request for email..yg Indonesia x banyak, Vicky dah settlekan, yang New Zealand punyer bhavani ngah buat.. tadi dah terima arahan dari bos esok kene proceed dengan fedEx promotion project pulak..project sebelom ni yang buat untuk Malaysia, tapi yang ni untuk Singapore pulak..diorangnyer x capai target lagi..Mengikut kata Kak Ain, mmg nak cepat2 habiskan project fedEx ni..dan yang latest project company ni dapat dr US, aku x tau details die sbb x terlibat, hanya perlukan 2 orang jer..jadik yang selebihnya direhatkan atau dalam laen maksud bolehla mencarik keje laen...



Jadi inilah yang buat aku serabut sekarang ni...kembali nak menjadi penganggur.. semalam ade satu company yg aku penah g interview telepon dan sekaligus membawa berita gembira yang aku dah dipilih bekerja kat company tu as a PHP programmer.. sebenarnya masa aku mintak keje kat situ dulu sebagai kerani jer, tetiba die offer programmer pulak..masalahnya sekarang aku mmg x confident ngan keje programmer ni.. dah r blajar PHP untuk 3 bulan jer dlu kat KLMU...camner ntah nak jadi programmer, cam x layak jer...tapi aku cakap nak fikir dulu..dalam mase 2 ari nanti aku bagi jawapan..so, esok aku kene telepon orang tu dan gtau jawapan..so..jawapannya??? x tau lagi ni...aku ingat esok aku tepon, gtau jujur la..berminat tapi x confident boleh buat..kalau ade orang leh tolong tunjuk ajar, mungkin aku akan berusaha untuk belajar.. mmg dari dulu lagi aku mmg ngelak kalau bab2 coding ni....pening kepala!! serabut pikir bahasa komputer ni!! 

Ari ni pulak aku dapat mesej dari pakcik sedara belah emak..anak toklong keje kat MBSB..die kata ada kekosongan kat bahagian IT..jadik mungkin die boleh tolong2 la kan...so tadi aku dah touch-up balik resume dan hantar sekali ngan transkrip ke email die..maybe next week akan dipanggil untuk interview... hopefully ade rezeki aku kat sana...


Gaji tadi baru jer masuk..dapat RM770, keje selama 16 hari..rasa sikit..tapi apa-apapun alhamdulillah, dpt jugak sikit dari x dapat langsung kan... leh la jugak bayar ptptn 100, simpan 100... sbb kalau pikir kos tambang+makanan, sehari dalam RM10..darabkan dgn 20 hari waktu bekerja kira-kira budget dalam RM200 sebulan...kalau keje sebulan pon, 20++ hari, mgkin dpt RM1000 jer jugak...yang bez keje ni, keje isnin sampai jumaat jer..langsung x ganggu sabtu ngan ahad...keje pon x pressure, peraturan pon mcm longgar sikit, cuma ade cctv yang memantau dan larangan2 membuka email dan facebook semasa bekerja je la..



Lagi satu nak citer, pasal PAC ari ahad ni.. langsung x sedia apa2, baik dr segi fizikal ataupun mental.. si Elly yang dah pon g minggu lepas berkata sangat penat dengan larian 2.4km, beserta perbincangan2 yang mantap dalam BM dan BI....sume part aku takut, lari tu sure aku pancit nanti..lama x exercise...yang pasal perbincangan pulak isu2 semasa sekarang apa ek?? dah r malas nak membaca suratkhabar, nengok berita pon aku x rajin...mmg terpinga-pinga la kowt aku nanti..baek BM atau BI..tp kan yang penting sgt2 kene confident jer ngan apa yang kite cakap walaupun sbenarnya isu tu dah lapuk ker, dah ramai orang bg pendapat yang sama ker..belasah jer asalkan confident dan lantang bersuara...kalau takut2 benda yang betol pon orang x kan percaya...aku harapkan ari sabtu ni jer la nanti aku study sikit2.. mmg x harap sangatla untuk first trial ni.. kira bernasib baik la jugak la aku ni antara 30,000 orang, 3000 jer yang dipilih untuk PAC... tapi dlm 3000 tu maybe die nak pakai 300 jer, camtu r besanya kalau keje gov ni.. yang mintak ramai sesangat, yang dishortliskan pon ramai tp yang betol2 diperlukan sekerat jer.. xper2 untuk kali pertama ni buat sehabis baik, cuba bagi yang terbaik..ade rezeki akan dpanggil temuduga..kalau xde rezeki cba lagi untuk next year pulak.. bukan senang nak dpt post PTD ni..mmg yang selected tu betol2 power la...


ok..sampai sni dlu la..actually nak update pasal minggu lepas..pasal kenduri kawin sepupu.. xder mase lagi, nanti2 la ye..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...